Jakarta flygplats

Sitter på flygplatsen och väntar. Tre timmar kvar till avgång.

Jag har inte skrivit något om vädret, man kan kort säga att det har varit bra. Lagom mycket sol och tillräckligt lite regn. Jag missade ju 36-timmars regnskuren i Manado, hade en tvåtimmars i Jakarta. Det är ju bara vänta ut en sådan skur. En dag i Jakarta var det 35-grader, kan tycka det var lite i det mesta laget.

Nu ska jag gå och checka in, det var för obekvämt att sitta på betonggolv och blogga.

Lite bilder från Bunaken och Lembeh

Liten frogfish

Jim, min guide på Bunaken

Krabba, modell okänd

Blenny, en liten fisk

Nackensnäcka 1

Nackensnäcka 2

En sjöborre kan också vara sevärd.

Categories: Hemma | Kommentering avstängd

Lembeh

Hade nagra fina dykdagar pa Bunaken. Planen var att aka till Lembeh for att gora lite annorlunda dykning.

Pa lordag begav jag mig ditat, ett kort stopp i Mandao for att fylla pa kontater. Fem miljoner ska nog racka ett par dagar, det ar ju inte ofta som man gar omkring med sadana summor.

Dykningen i Lembeh ar som sagt lite speciell, det ar det man brukar kalla ”muckdiving”. Det inte ett vackert undervattenslandskap, utan mera svart sandbotten. Men sa mycket coola saker man kan se dar. Gillar man att ta bilder sa ar det perfekt stalle. Fick se lite frogfish, blackfisk och en hel del krabber och nackensnackor. Bilder kommer senare, sitter pa ett internetcafe. Forsokte fa koppla upp mig med min dator, men deras engelska var inte tillracklig for det och min indonesiska stracker ju sig bara till hej, tack och lite matratter.

Det blev fyra natter i Lembeh, hade aven har en egen dykguide. Jag var faktiskt de enda gasten pa stallet,  sa det var utmark service.

Nu ar jag i Manado och pa fredag flyger jag till Jakarta och sedan vidare hemmat.

Categories: Resa | 1 Comment

Bunaken

När jag kom  ner och skulle käka frukost på måndagsmorgonen, så sa de att det är stora översvämningar i Manado. Dit ska jag ju i eftermiddag, tänkte jag.  Började fundera om man skulle ändra resrutten. Hade ju bara ett flyg bokat. Googlade lite för att se hur farligt det var och kollade väderprognosen. Visst hade det ösregnat i ett och ett halvt dygn, men det lovade inte så farligt mycket regn de närmaste dagarna. Det jag var mest orolig för, hur påverkar det sikten i vattnet.  Bestämde mig för att åka i alla fall. Sikten kan ju inte vara sämre än en vacker majdag i Luleås älvs vatten.

Flyget till Manado var två timmar försenat, inte mycket att säga om det. Kanske inte det roligaste att sitta två timmar extra på Sorongs flygplats, bra tillfälle att läsa en bok. Kom fram till slut i alla fall, fixade ett hotell. Inte var det mycket av översvämningarna man såg.

Nästa dag tog jag en ”public boat” ut till ön Bunaken. Det är härifrån jag tänkte dyka lite. Idag hade jag två dyk bokade. Guiden sa att sikten kan ju var lite si och så. Den var inte så bra det första dyket, men nog var det en 10-12 meter i alla fall.  Det var ett trevligt dyk, jag och en guide. Det är lagom många när man dyker. Andra dyket var sikten 15-20 meter, det är helt ok.

Lite bilder.

Barn som ville bli fotade i Bunakenbyn.

En båt, mer behövs inte sägas om denna bild.

En fiskbild måste ju finnas med i varje inlägg.

Väntan i Sorong

Nu är man åter i Sorong efter en vecka på Kri. Sitter och väntar på att flyget ska gå till Manado.

Ska man sammanfatta vecka så var det riktigt trevlig, kanske inte så relaxat som man kan tro. Hann ju med 20 dyk så gäller att ligg i. Vilka dyk det var, får berätta mera senare.

Jag delade bungalow med en holländare som heter Ronny, en trevlig och härlig bekymmerlös man. Nu kom han till hotelllobbyn, så det blev inte mera bloggandet denna gång.

Lite bilder från resan

Kri Eco Resort

Krokodilfisk, kolla in ögat!

Mandarinfisk.

Manta. Vi såg riktigt stora, närmare 6 meter.

Cuttlefish

Kri Eco Resort, Raja Ampat

Nu har man varit ett dygn på Kri Eco Resort. Måste ju säga att det är riktigt fint här,  för att inte tala om dykning. Det år mycket fisk varje dyk och annat trevligt att titta på. Idag var vi och kollade på mantor, satt 50 minuter  på 17 meter och studerade dem.

Det är väldigt segt internet, så bilder får komma senare.

Nu blir det mest sov, äta och dyka de närmaste dagarna.

I väntan på flyget

I morgon kl 05:00 så början resan mot Sorong.  Det blir 2 två timmars flyg och jag vrider klockan fram en timme varje gång jag landar.

I par dagar i Jakarta är nu avklarade. Det som slår mig, är att  vad det var trevliga människor här. Det kommer fram och vill prata med en, sedan väldigt många som vill ta en bild tillsammans med mig. Det förstår jag inte riktigt, det får de gärna göra.

Nu känner jag att det varit nog med storstad, ska bli skönt att komma till en ö och få dyka lite.

Lite bilder från Jakarta.

Skolklass som ville ha med mig på en bild.

Mona, 132 m högt monument.

Tredje största moskén i världen.

Jakarta

Då vara man framme i Jakarta och fått en natt sömn. Det var välbehövligt efter 26 timmars resande. Första intrycket av Jakarta är att en typisk  asiatisk storstad, många bilar och mellan dem kör det en massa motorcyklar.

Nu ska jag ut och se stan i dagsljus.

Categories: Resa | 7 Comments

Indonesien

Mindre än en vecka kvar.

Resplan:
4 feb lämnar Sverige
5 feb kommer till Jakarta, Indonesien
9 feb åker till Sorong på Väst Papua
10-17 feb är på Kri Eco Resort
Sedan är det inte så mycket mera planerat. Javisst jag ska ju hem också.
2 mar åter i Sverige

Categories: Hemma | 3 Comments

Arlanda

Nu är man åter på svensk mark. Flyg resan gick bra, jag sov gott på långflygningen.

Hade bara 1 timme och 15 minuter mellan flygen i Frankfurt. Nu var planet försenat 45 minuter så det blev bara 30 minuter. Jag hann i alla fall, fast man ska byta terminal, passera passkontroll och inte minst en säkerhetskontroll. Behövde inte packa upp väskan, vilket de ville att jag skulle göra här på Arlanda. Det tyckte att det var så mycket grejer så de ville att det skulle köras separat. Det brukar vara så när man har lite dykprylar i handbagaget.

Jag hann ju med flyget, men det gjorde inte min väska. Så den kommer imorgon upp till Luleå.

Categories: Resa | Kommentering avstängd

KLIA

Är på Kuala Lumpurs flygplats och väntar på mitt flyg. Som går om två timmar.

Har slappat några dagar på Pangkor, innan jag igår tog mig till KL.

Snart är jag tillbaks till kalla Sverige igen och då är det slut med bloggande.